Nu het einde van 2019 nadert, vraagt u zich misschien af: wordt 2020 voor mij als makelaar een mooi jaar? Een goede vraag. De makelaarsmarkt is, net als de woningmarkt, continu in beweging en de rol van de makelaar verandert mee. De laatste jaren hebben websites als Funda en Facebook de zoekfunctie deels overgenomen. Daarnaast wil de steeds veeleisender klant inzicht in de prijs-kwaliteitsverhouding van uw diensten. Wat dat betekent voor u als makelaar in 2020, leest u in deze blog.
Het NVM verwacht dat er in 2020 minstens 10% minder makelaarskantoren zullen zijn. Dat schrijven ze in het visierapport ‘Makelaar van de toekomst’. Gesteund door social media netwerken en het internet, zijn het vooral de doe-het-zelvers die zich steeds minder afhankelijk voelen van een makelaar om een huis te kopen of verkopen. Betekent dat dan dat het einde van de makelaar? Vooralsnog niet. Er blijft er een groot deel van de klanten over dat toch graag ondersteuning wil van een makelaar bij zo’n ingrijpende gebeurtenis. Echter, om in 2020 succesvol te zijn als makelaar, zal u wel moeten veranderen en meebewegen met de markt. U moet op z’n minst meer kunnen bieden dan de informatie die klanten op internet kunnen vinden.
De alles-voor-iedereen-makelaar krijgt in 2020 steeds meer moeite zich te onderscheiden. U kunt niet meer van alles een beetje doen. U heeft dan namelijk niets waarmee u zich onderscheidt. De succesvolle makelaar van 2020 durft keuzes te maken en zich te onderscheiden. Bijvoorbeeld met een meer diepgaande objectdeskundigheid, zoals kennis over complexe bouwtechnische zaken of over de verschillende mogelijkheden van een pand.
Daarnaast kunt u meerwaarde leveren door u in te leven in uw klant en marktinformatie te delen die relevant is. Denk aan informatie over woningen die nog niet te koop staan, maar die wel interessant zijn voor de klant. Of informatie over wie de toekomstige buren zijn als ze een huis gaan kopen. Voor dit soort informatie zijn samenwerkingen nodig met externe partijen en moderne informatietechnologie.
Ten slotte kan de makelaar van 2020 eigenlijk niet meer om het internet heen. De klant bevindt zich nu eenmaal meer en meer online en in 2020 zal de digitalisering alleen maar verder toenemen. Wat er in 2020 precies gaat gebeuren online blijft gissen, maar volgens de NVM is de kans groot dat het aandeel van op internet gebaseerde bedrijfsmodellen gaat groeien. Ook geven ze aan dat het aannemelijk is dat het gebruik van social media om een community van klanten te creëren toeneemt.
Tip: Onthoud: mensen doen het liefst zaken met mensen. Laat dus ook online zien wie de persoon of personen zijn achter de website of social media pagina en vertel oprecht waarom u doet wat u doet.
Een andere manier om in 2020 meer uit het internet te halen als makelaar is met behulp van een leadgenerator. Een leadgenerator is een website waarin de klant offertes kan opvragen van verschillende makelaars om zo de goedkoopste of de beste makelaar te vinden. Een slimme manier om als makelaar meer naamsbekendheid en offerte-aanvragen te krijgen. Meer weten over leadgeneratoren? In deze blog leest u er meer over.
De makelaar van 2020 is onderscheidend, transparant en online. Klanten willen kunnen vergelijken en zo de makelaar vinden die bij hun past. Wilt u meer naamsbekendheid en offerte-aanvragen? Sluit u dan aan bij DeGoedkoopsteMakelaar. Bij ons krijgt u een jaar lang onbeperkte leads voor slechts €250,- (excl. btw). Neem contact met ons op via info@degoedkoopstemakelaar.nl voor deelname of meer informatie.