Het lijken gouden tijden voor makelaars. De vraag naar koopwoningen is enorm en huizen zijn vaak al binnen enkele dagen verkocht. Maar geloof het of niet, ook makelaars voelen de gevolgen van de aantrekkende woningmarkt: te veel concurrentie. De onderlinge competitie is groot, waardoor de vergoeding te laag is geworden om goede service te kunnen bieden. Hoe blijft u als makelaar dan toch de concurrentie voor op een competitieve woningmarkt?
Huizenkopers bevinden zich steeds meer online en verwachten ook dat ze via deze kanalen met u kunnen communiceren. Dat betekent voor makelaars die online niet zo actief zijn, dat ze niet zichtbaar zijn en klanten mislopen. Als ze wel worden ingeschakeld, is dat vaak laat in het verkoopproces. Oftewel: ze lopen achter op de concurrentie.De makelaar van 2020 kan eigenlijk niet meer om het internet heen.
U zult als makelaar uw online aanwezigheid goed moeten organiseren. Dat betekent een goede, mobielvriendelijke website en een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Het is daarnaast van belang om een relatie met (potentiële) klanten op te bouwen door regelmatig nieuwe, relevante content te publiceren en vragen en reacties te beantwoorden.
Nog verder digitaliseren? Biedt virtuele rondleidingen aan. Zo helpt u potentiële kopers om tijd te besparen en vergemakkelijkt u het koopproces voor hen.
Hoewel digitalisering een steeds grotere invloed gaat hebben op de rol van de makelaar, blijft het makelaarsvak voor een heel belangrijk deel een mensenvak. Want als klanten niet tevreden zijn, zullen ze u niet aanbevelen. En voor makelaars zijn aanbevelingen cruciaal. Toch hebben de meeste makelaars nog steeds een transactie-georiënteerde instelling: zodra de transactie is afgerond, is het klaar. Het bedienen van de klanten gedurende hun hele klantreis gebeurt nog weinig. Wilt u een streepje voor hebben op uw concurrentie? Zorg dan voor een memorabele klantervaring.
U ontkomt er dus niet aan om na te denken hoe u klanten zo goed mogelijk kan bedienen. Alleen zo blijft u als makelaar de concurrentie voor. Vraag u dus regelmatig af: Waar hebben mijn klanten behoefte aan, nu en in de toekomst? Wat ga ik doen bij de volgende economische crisis? En wat doe ik als klanten alleen nog maar digitaal zaken willen doen? Kort samengevat is het dus essentieel dat u het belang van digitalisering inziet, maar daarbij de wensen en behoeftes van de klant niet uit het oog verliest.
Wilt u meer leads generen als makelaar? Meld u dan aan bij DeGoedkoopsteMakelaar. Voor slechts €250,- (excl. btw) krijgt u een jaar lang onbeperkte leads. U creëert zo meer naamsbekendheid en ontvangt op de lange termijn meer offerte-aanvragen.